Mediációs szolgáltatásaim

Mediációs szolgáltatásaim

A mediációs szolgáltatásaimat ismertető fejezetben két fő témakört szeretnék Önnel ismertetni: először a mediációs eljárásaim fajtáit, vagyis hogy konkrétan én milyen fajta ügyekben, konfliktusok megoldásában tudok segítséget nyújtani, ezt követően pedig végigkövetjük a mediációs eljárás folyamatát, lépéseit! Egyszerűbben fogalmazva, erre a kérdésre adok választ: Mit csinálunk, és hogyan? Igaz, hogy ez a rész az általános internetes írásoktól megszokottaknál valamivel hosszabb, de nagyon fontos információkat tartalmaz! 

Mediációs eljárásaim fajtái

A jogi és szakmai szabályok meghatározzák, hogy milyen fajta ügyek, konfliktusok orvosolhatók közvetítői eljárással, mediációval. Ezen belül mi, mediátorok sem vállalkoz(hat)unk minden fajta ügyre, amelyeket egyébként mediálni lehetne – az általunk vállalt ügyfajták körét meghatározza előképzettségünk, szakmai- és élettapasztalataink, és talán legfontosabbként a személyes elköteleződésünk, lelki alkatunk. Az alábbiakban először azokat az általános ügyfajtákat mutatom be, amelyekben én magam tudok segítséget nyújtani, azután pedig néhány különlegességet.

Családi, családhoz kapcsolódó
mediációs eljárások

A családtagjainkkal való kapcsolataink alkotják életünk legfontosabb kapcsolatrendszerét. Az egészséges család felbecsülhetetlen érték, de sajnos nagyon érzékeny, törékeny is, ha pedig megsérül, igen nehezen állítható helyre. A kapcsolatot megmérgező konfliktusban érintett családtagok, erős, mély érzelmi bevonódásuk miatt gyakran nem tudják maguktól megnyugtatóan rendezni a kapcsolatukat, ezért nagyon jól jön a külső segítség, különösen a hozzáértő, empatikus mediátor segítsége.

Házastársi, párkapcsolati mediáció
Házastársunk, párunk a hozzánk érzelmileg és fizikailag is legközelebbi személy – legalábbis annak kellene lennie. A vele való kapcsolat kiemelten fontos értéke életünknek. Éppen ezért tudnak olyan sok érzelemmel, lelki fájdalommal telítődni a házastársi, párkapcsolati konfliktusok. A jól siekrült mediációs eljárás nemcsak megmentheti, de helyre is állíthatja, sőt, akár tovább is javíthatja a házastársi kapcsolatokat, párkapcsolatokat.

Családi, családtagok közötti mediáció
A szülő-gyermek, nagyszülő-unoka, a testvér-testvér, anyós-meny vagy vő, unokatestvérek közötti (és a sort hosszan folytathatnám) kapcsolatokat megtámadó konfliktusok szintén sok érzelemmel, lelki fájdalommal tudnak telítődni. Itt nemcsak két, de akár három vagy több személy is érintett lehet. Ráadásul a családban jelen lévő, olyan rejtett íratlan szabályok, generációs örökségek, hagyományok, erőviszonyok is befolyásolhatják a konfliktusok alakulását, amelyek a mediációs eljárással felszíne hozhatók, kezelhetők, így hosszú ideje fennálló, vagy a látszólag indokolatlanul súlyos elletnétek is orvosolhatók. 

Válási mediáció
A válás az egyik legfájdalmasabb töréspont az ember életében, amelyet legjobb megelőzni, vagy ha már elkerülhetetlen, legalább a vele járó fájdalmakat, lelki és anyagi megterhelést, káros hatásokat enyhíteni. A válási mediáció, majd a mediációval jól előkészített bírósági eljárás nem is hasonlít a hagyományos válóper hosszadalmas, fájdalmas, idegeket és vagyonokat felemésztő procedúrájához: sokkal gyorsabb, olcsóbb és kíméletesebb válást eredményez. Ráadásul hosszútávon is megtermi gyümölcsét, hiszen nem súlyosbítja, hanem megnyugtatóan rendezi a konfliktusokat  – ez az elvált felek, és még inkább közös gyermekeik számára különösen hasznos.
(A válási mediáció során a esetenként a párok arra a felismerésre jutnak, hogy a köztük lévő konfliktus megoldható, rendezhető, így a házastársi kapcsolatot sikerül helyreállítani.)

Polgári jogi mediáció

A polgári jogi kapcsolatok, jogviszonyok életünk minden területén folyamatosan jelen vannak, illetve bármikor létre jöhetnek, szerződéssel vagy szerződésen kívül.
A szerződéses jogviszonyok közös akaratunkkal, megegyezésünkkel jönnek létre (tehát nem feltétlenül írott szerződéssel, hanem a közismert szakkifejezésekkel: szóban, írásban vagy ráutaló magatartással). Ilyen például egy eladás vagy vásárlás (akár házról akár egy zsömléről legyen is szó), egy ajándék adása és elfogadása, de még az is, ha fölszállunk a buszra.
A szerződésen kívüli jogviszonyok, jogok, kötelezettségek valamilyen fennálló helyzetből vagy cselekményből, eseményből adódnak. Ilyenek pl. a szomszédok, lakótársak közötti viszonyok, vagy éppen a kártérítési, jóvátételi kötelezettségek.
A mediáció csaknem bármilyen polgári jogi kapcsolatban, jogviszonyban fölmerülő kérdés rendezésére alkalmas (amire nem, ott szívesen adok tájékoztatást a megoldás járható útjáról is).

Munkajogi, munkaügyi, közszolgálati mediáció

Munkajogi, munkaügyi kapcsolataink biztosítják megélhetésünket, meghatározzák mindennapjainkat, sőt, még a társadalmi státuszunkat is (másként mutatkozik be és tölti mindennapjait a tűzoltó, a katona és a vadakat terelő juhász).
Egy munkaügyi, pl. munkáltató-munkavállaló, főnök-beosztott, munkatársak vagy éppen különböző szintű vagy hatáskörű vezetők közötti konfliktus komolyan ronthatja, mérgezheti az érintettek és családjaik életét, de ugyanakkor a szervezet egészének a működését, teljesítőképességét is.
A munkajogi, munkaügyi mediáció során a mediátorként jól kell ismernem a munkajogi, alkalmazási jogszabályokat, föl kell térképeznem és figyelembe vennem a szervezet írott és íratlan szabályait, függelmi viszonyait is. Ez különösen érdekes és fontos feladat a speciális, pl. hivatásos, rendvédelmi alkalmazotti vagy éppen kormánytisztviselői jogviszonyoknál.
A munkáltató – érdekeltségére tekintettel és gondoskodási körében – általában vállalja a mediáció költségeit, ez azonban nem befolyásolhatja a mediátor és az eljárás pártatlanságát (amelynek megóvása egyébként végső soron a munkáltatónak is érdeke).

Különleges
mediációs szolgáltatásaim

Az alábbiakban ismertetett különleges mediációs szolgáltatásaim látszólag nagyon nem illenek össze, két kiemelkedően fontos jellemzőjük azonban közös: egyrészt mindegyikük különleges előképzettséget, élettapasztalatot, személyes elkötelezettséget igényel, másrészt pedig -szeréntelenség nélkül mondhatom – hogy én mindezekkel a mediátorok többségénél sokkal nagyobb mértékben rendelkezem.

Nevelőcsaládok jellemző élethelyzeteiben segítséget nyújtó mediáció
A nevelőcsaládok jellemző élethelyzeteit, konfliktusait, személyi függelmi viszonyait, sőt, még a nyelvezetét is csak a beavatottak tudják igazán megérteni. Feleségemmel 2013-ban vállaltuk a nevelőszülői hivatást, azóta összesen tíz – egyszerre max. öt – kisgyermeket gondoztunk nevelőcsaládunkban. A nevelőcsaládok mediátori segítését különösen fontos feladatomnak, és emellett óriási lehetőségnek is tekintem. 

Áldozatok, károsultak közötti mediáció
A katasztrófák, tűzesetek, balesetek, bűncselekmények áldozatai, károsultjai közötti mediáció, különös tekintettel az egymás közötti jóvátételi igények rendezésére és a megbékélés elősegítésére, ugyancsak különleges felkészültséget, élettapasztalatot és megközelítést igényel. Hivatásos tűzoltóként, tűzvizsgálóként, valamint a témát kutató és oktató tanárként, szakirodalmi szerzőként, mind elméletben, mind pedig gyakorlatban sok ismeretet szereztem az áldozatok, károsultak élethelyzetéről, jellemző érzelmi és jogi problémáiról, konfliktusairól.

Kapcsolatokat rendező, helyreállító mediáció
„Az idő minden sebet begyógyít” – tartja a régi mondás, ám sajnos ez nem igaz: némely sebek idővel elfertőződnek, fölszakadnak, krónikussá válnak, netán még súlyosabb következményekkel járnak. Ez igaz a lelki sérelmekre, sebekre is. Egy esemény – pl. egy rosszul sikerült válás, gyermekelhelyezés, baráti vita, szerelemféltés, családi tragédia, örökség elosztása, vagy akár csak egy rosszul irányzott vicc vagy megjegyzés – hosszú időre, akár életre szólóan, netán generációkon át is megmérgezheti vagy megszakíthatja az emberi kapcsolatokat. Előfordul, hogy a sérelem nem is valóságos okon, hanem pl. feltételezésen, félreértésen alapul, sőt, olyan sérelem is mérgezhet, amelynek okára már nem is emlékszünk – gondoljunk csak Rómeó és Júlia tragédiájára!
A kapcsolatokat rendező, helyreállító mediáció során egy múltbeli esemény által okozott, vélt vagy valós sérelem miatt megromlott családi, emberi kapcsolatot rendezünk, állítunk helyre két vagy több érintett ember között. Fontos hozzátenni, hogy a mediáció jellegének, céljának megfelelően a jelenre és a jövőre koncentrálunk, nem pedig a múltra. Frappánsan fogalmazva: „Ami volt, elmúlt, mi meg éljünk tovább!” Természetesen rendezni kell azokat a múltból eredő helyzeteket, viszonyokat – különösen: jogi, pénzbeli vagy érzelmi tartozásokat – is, amelyek a jelenben is fennállnak (vagy időközben fölmerültek), és kihatással vannak, lehetnek a jelenre és a jövőre.

Önkéntes közösségek, egyesületek mediátori támogatása, védelme
az önkéntes részvételen alapuló közösségek, szervezetek tagjai közötti mediáció sok értékes egyesületet, karitatív szervezetet, egyházi és kulturális közös­séget, művészcsoportot tud megmenteni a szétszakadástól, tagságuk elveszítésétől. E csoportok értékrendjei, személyes és szervezeti kapcsolódási rendszerei – és így természetesen a konfliktusai is – sok mindenben hasonlítanak egymáséra, de jelentősen különböznek minden másétól (pl egy családétól, munkahelyétől vagy gazdasági alapú együttműködéstől). Én magam több egyesület és önkéntes közösség alapítójaként, vezetőjeként, tagjaként, önkéntes jogi segítőjeként belülről ismerem ezeket a különleges rendszereket, és hiszem, hogy ennek köszönhetően mediátorként is hathatós segítséget tudok nyújtani számukra.

A mediációs eljárás folyamata, lépései

A mediációs szolgáltatások voltaképpen a mediációs folyamat, illetve annak lépései által valósulnak meg. Az alábbiakban az általános eljárás menetét ismertetem: amikkor két, legföljebb három konfliktusban álló fél között mediálunk. (A csoportos mediáció az adott esetnek megfelelő eljárást  igényel, külön egyeztetés alapján.)

A mediációs – közvetítői – eljárás
előkészítése

A mediációs – közvetítői – eljárás előkészítése egy több lépésből álló folyamat, az első kapcsolatfelvételtől a hivatalos, írásbeli felkérésig és annak elfogadásáig.

Kapcsolatfelvétel, tájékoztatás
A Kapcsolatfelvétel, tájékoztatás során egy néhány perces telefonbeszélgetésben vagy néhány email-váltással röviden bemutatkozunk, megtárgyaljuk a megoldandó konfliktus, probléma jellegét, valamint a mediációs eljárással kapcsolatos lehetőségeket, további lépéseket.

A másik, illetve többi fél bevonása az eljárásba
Ez a mediáció természeténél fogva nélkülözhetetlen, de esetenként kellemetlen lépés.  Alapvetően a mediációt kezdeményező fél feladata, ám kérésére a másik fél – vagy a többi felek – részére elküldhető mintalevelet, tájékoztatót biztosítok. Amennyiben a kezdeményező fél a megkeresést így sem tudja vagy nem meri megtenni, kérésére én veszem föl a kapcsolatot a másik (többi) féllel, kezdeményezve az eljárásba való becsatlakozást.

Előkészítő megbeszélés– szakmailag indokolt esetben, vagy külön igény esetén
Az előkészítő megbeszélés során a felekkel külön-külön, az első tájékoztatásnál mélyebben beszéljük át a konfliktus, probléma jellemzőit, az fél álláspontját, valamint a mediációval kapcsolatos elvárásokat és lehetőségeket. Ezt szakmai szempontok szerint, egyedi mérlegelés alapján ajánlom, illetve bármely fél is kérheti. Fontos, hogy csak akkor tarthatjuk meg, ha minden érintett fél vállalja az előkészítő megbeszélésen (természetesen külön-külön) való részvételt, a pártatlanság, esélyegyenlőség érdekében. Várható időtartama kb. 1-1,5 óra.

A mediátor – közvetítő – írásbeli felkérése és a felkérés elfogadása
A mediátor írásbeli felkérése a mediációs eljárás törvény által előírt előkészítő lépése. Szigorú tartalmi követelményeit fontos, de egyáltalán nem nehéz teljesíteni – főként, hogy kérésre iratmintát biztosítok hozzá, amelynek a kitöltésében is szívesen segítek.
A mediátori – közvetítői – felkérés elfogadása egy írásbeli nyilatkozat részemről, amelyben egyúttal – természetesen előzetes egyeztetésünk alapján – meghívom Önöket az első közvetítői megbeszélésre is.

Közvetítői megbeszélések
– mediációs ülések –

A közvetítői megbeszélések (hivatalos, jogi elnevezéssel), vagy mediációs ülések (szakmai szóhasználattal) sorozata alkotja az eljárás törzsét.

Az első közvetítői megbeszélés – közös nyilatkozat az eljárás megindításáról
Az első közvetítői megbeszélésen az érintett feleknek együttesen, személyesen jelen kell lenniük.
Várható időtartama: 2-3 óra (természetesen szünetekkel).
Először is „nyitóbeszédemben tájékoztatom Önöket az eljárás menetéről, fontosabb szabályairól.
Ha továbbra is fenntartják szándékukat, egy közös nyilatkozatot fogalmazunk meg és írunk alá az eljárás megindításáról, amely voltaképpen maga a szerződés az eljárásra. A közvetítői  eljárás hivatalosan e közös nyilatkozat megtételével és írásba foglásával, aláírásával indul meg.
Az első közvetítői megbeszélés fontos része még az úgynevezett „megszakítás nélküli idő”, amelyben a felek önállóan, megszakítás és közbeszólás nélkül adhatják elő a megoldandó konfliktussal kapcsolatos álláspontjukat, a mediátor és a többi fél pedig figyelmesen hallgatja.
A megbeszélés végén megtervezzük az eljárás további menetét, és megfogalmazzuk a mediációs célokat vagyis, hogy mit szeretnénk elérni az eljárással. (Ez természetesen az eljárás során még alakulhat.) Egyszerűbb esetben lehetséges, hogy az eljárást már az első megbeszélés végére, eredményesen be is tudjuk fejezni (bár ez igen ritkán fordul elő; erőltetni nem érdemes, mert az az eredmény rovására megy).

A folytatólagos közvetítői megbeszélések
A folytatólagos megbeszéléseken Önök, mint felek tovább folytathatják álláspontjuk kifejtését, indoklását, fölsorakoztathatják és ütköztethetik érveiket, bizonyítékaikat. Akár más érintettek, információval rendelkező kívülálló személyek meghallgatását, vagy szakértő bevonását is kérhetik (a szervezési feladatok és a költségek vállalása mellett).
A teljes alkalom időtartama megközelítőleg három óra (szünetekkel). A tapasztalatokon alapuló általános szakmai vélemény szerint ennyi idő szükséges az alkalom kibontakozásához, céljának megvalósításához. A résztvevő életkora, egészségi állapota, vagy egyes eljárások különös jellemzői miatt csökkentett, megközelítőleg két óra időtartamú megbeszéléseket is tarthatunk.
Én, mint mediátor segítek az álláspontok, érvek másik fél általi megértésében, a konfliktussal járó feszültség oldásában, valamint a megfelelő keretek között tartva, a cél felé vezetem a folyamatot.
Lehetőség van az alkalmon belüli külön megbeszélésre is, mind az én, mind pedig bármelyik fél kezdeményezésére. Ennek keretében, 10-20 percben az egyik fél úgy beszélhet velem, hogy azt a másik (többi) fél nem hallja. Természetesen közvetlenül utána ugyanannyi idő külön megbeszélés lehetőségét kell biztosítani a másik (többi) félnek is.
Fontos: nem hozok Önök helyett döntést, és nem adhatok konkrét tanácsokat, megoldási javaslatokat. A megoldásra Önöknek kell eljutni: így lesz biztosítható, hogy elérjük a mindenki számára előnyös, megnyugtató megállapodást, és annak önkéntes betartását.
Az, hogy hány ilyen alkalomra, illetve hány óra közös munkára lesz szükség, függ az ügy  bonyolultságától, az elérni kívánt céloktól és leginkább az Önök személyiségétől, hozzáállásától.

Külön megbeszélés, önálló alkalom keretében
Külön megbeszélést önálló alkalom keretében is tarthatunk, ha nem elegendő a közös megbeszélés keretében rászánható időtartam. Ezt szakmai szempontok szerint, egyedi mérlegelés alapján ajánlom, illetve bármely fél is kérheti. Fontos, hogy csak akkor tarthatjuk meg, ha minden érintett fél vállalja a külön megbeszélésen (természetesen külön-külön) való részvételt, a pártatlanság, esélyegyenlőség érdekében. Várható időtartama kb. 1-1,5 óra.

A mediációs – közvetítői – eljárás
befejezése

Záró közvetítői megbeszélés + a megállapodás elkészítése
A mediációs eljárás ideális esetben a közvetítői megállapodás megkötésével, írásba foglalásával  és aláírásával fejeződik be – a közvetítői megállapodás voltaképpen a mediációs eljárás hivatalos  eredménye, produktuma.
A megállapodást az utolsó folytatólagos közvetítői megbeszélésen elhangzottak alapján előkészítem, majd azt a záró közvetítői megbeszélésen együttesen értelmezzük és szükség esetén pontosítjuk, majd aláírjuk. Várható időtartama: 2-3 óra (természetesen szünetekkel).
Ha valamelyik fél a megállapodásban lényeges változtatást szeretne, de abban nem értenek egyet, akkor a zárónak szánt megbeszélést közös döntéssel átminősítjhetjük folytatólagos megbeszéléssé, és akkor zárjuk az eljárást, amikor minden fontos kérdést sikerült megnyugtatóan rendezni.

További iratok elkészítésének és benyújtásának mentorálása
Egyes ügyekben – pl. házassági perekben, élettársi viszony megszün­tetésében – csak bíróság, hatóság vagy közjegyző hozhatja meg a döntést. Az ilyen esetekben a mediáció természetesen nem oldhatja meg az ügyet, de sokkal gyorsabbá, olcsóbbá, és ami még fontosabb: békésebbé, kíméletesebbé teszi az eljárást. Amennyiben a felek igényt tartanak rá, szívesen mentorálom, vagyis szakmailag támogatom a bírósághoz, hatósághoz benyújtandó dokumentumok elkészítését, összeállítását és hivatalos benyújtását is – akár még a záró közvetítői megbeszélés keretében.